Algemeen

Wat doe ik bij (mogelijke) identiteitsfraude?

U kunt het volgende doen als u vermoedt dat u slachtoffer bent van identiteitsfraude:

1 Aangifte bij de politie

Bij het vermoeden van een strafbaar feit kan een slachtoffer of getuige aangifte doen bij de politie. Zonder aangifte kan de politie geen opsporingsonderzoek instellen naar identiteitsfraude. En zonder aangifte kunt u de schade niet op de dader of de verzekering verhalen.

De wijze van aangifte is afhankelijk van de ernst van het feit. In de meeste gevallen is het nodig om dit op afspraak op het politiebureau te doen. Is er sprake van oplichting via internet? Dan kunt u dit ook online melden op www.mijnpolitie.nl.

2 Verzameling bewijzen van de (vermoedelijke) identiteitsfraude

Verzamel altijd zoveel mogelijk bewijs van vermoedelijke identiteitsfraude. Denk hierbij aan kopieën van bankafschriften, brieven van incassobureaus of aanvragen van abonnementen. Gaat u aangifte doen bij de politie? Neem dan zoveel mogelijk documenten mee die uw verhaal ondersteunen. Bijvoorbeeld een reisdocument waaruit blijkt dat u ergens anders was op het moment van de fraude.

3 Houd contact met incassobureaus

Heeft u een brief ontvangen van een incassobureau? En bent u ervan overtuigd dat de brief onjuist is? Dan kunt u de volgende stappen nemen:

  • Betaal niet aan het incassobureau als u niets met de kosten te maken heeft gehad. Meld dit aan het incassobureau en voeg toe dat u aangifte bij de politie gaat doen.
  • Vraag bij het bedrijf aanvraagpapieren van het abonnement, de bestelling of het lidmaatschap op. Geef deze aan de politie.
  • Controleer bij het bedrijf of iemand een kopie van uw identiteitsbewijs heeft misbruikt. Een kopie is geen geldig identiteitsbewijs.
  • Blijf in contact met het incassobureau of de deurwaarder. Houd ze op de hoogte van uw vorderingen.

4 Meld identiteitsfraude bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en –fouten (CMI)

Het CMI heeft een stappenplan. Hierin staat wat u kunt doen om verschillende vormen van identiteitsfraude te voorkomen.

Daarnaast kunt u de identiteitsfraude melden bij het CMI. U kunt hiervoor het meldingsformulier identiteitsfraude invullen. Een CMI-medewerker neemt daarna contact met u op. Het CMI kan uw probleem niet oplossen. U krijgt advies over de stappen die u kunt nemen.

Daarbij kan het CMI de betrokken organisaties aansporen om uw melding op te pakken. Het CMI kan ook afspraken met hen maken over verdere afhandeling en bijbehorende termijnen.


Informatie over dit hoofdstuk
Datum laatste aanpassing: 2015-07-22 13:26:29
Licentie: CC0 1.0 Universal
Taal: nl-NL

Meer over dit onderwerp
Hoe bescherm ik mezelf tegen identiteitsfraude?
Hoe voorkom ik dat criminelen mijn creditcard of bankpas skimmen?
Hoe bescherm ik mijn bedrijf tegen identiteitsfraude?
Hoe herken ik identiteitsfraude
Hoe voorkom ik identiteitsfraude bij online winkelen?
Hoe voorkom ik fraude met een kopie van mijn identiteitsbewijs?
Wat kan ik doen als mijn ex-partner mijn identiteitsgegevens misbruikt?

Externe artikelen
Identiteitsfraude

Download: HTML | CSV | Excel | JSON