Algemeen

Wanneer moet ik mij in de BRP laten inschrijven en uitschrijven?

Inschrijven in BRP bij vestiging in Nederland

Bent u van plan om langer dan 4 maanden in Nederland te verblijven, dan moet u zich laten inschrijven in de BRP van de gemeente waar u gaat wonen. U bent verplicht dit binnen 5 dagen na uw aankomst in Nederland te doen, bij de afdeling burgerzaken. Wilt u ook uw partner en/of kinderen laten inschrijven, dan moeten zij meekomen naar het gemeentehuis.

Inschrijving bij verhuizing binnen Nederland
Verhuist u binnen Nederland naar een andere gemeente? U kunt zich dan niet laten uitschrijven bij de gemeente die u verlaat. U kunt zich alleen inschrijven bij de gemeente waar u gaat wonen. De gemeente die u verlaat, zorgt voor de uitschrijving.

Uitzonderingen inschrijven BRP

Wilt u zich in Nederland vestigen, dan kunt u zich niet altijd (direct) laten inschrijven in de BRP. Er gelden de volgende uitzonderingen:

  • Uw verblijf in Nederland moet rechtmatig zijn. Dit is zo wanneer u de Nederlandse nationaliteit heeft of die van een lidstaat van de Europese Unie (EU), de Europese Economische Ruimte (EER) of Zwitserland. Is dit niet het geval, dan moet u eerst een verblijfsvergunning aanvragen.
  • Als u asiel heeft aangevraagd en in een asiel- of opvangcentrum verblijft, komt u de eerste 6 maanden van uw verblijf niet in aanmerking voor inschrijving in de BRP. Het centrum registreert dan zelf uw verblijf in Nederland. Na deze periode of wanneer u niet in een asiel- of opvangcentrum verblijft, kunt u zich wel laten inschrijven in de BRP.
  • Als uw vorig land van verblijf het Caribische deel van het Koninkrijk der Nederlanden (de voormalige Antillen) is, moet u aantonen dat u zich daar uit de bevolkingsadministratie heeft laten uitschrijven. Dit doet u met het verhuisbericht dat u bij uw uitschrijving heeft ontvangen.

Uitschrijven uit BRP bij vertrek uit Nederland

U moet zich uitschrijven uit de BRP als u verwacht dat u binnen een periode van 12 maanden minstens 8 maanden in het buitenland verblijft. Deze periode van 8 maanden hoeft niet aaneengesloten te zijn.

Ook als u uw huis in Nederland aanhoudt, moet u zich uitschrijven als u voor langere tijd in het buitenland verblijft.

U kunt zich vanaf 5 dagen voor uw vertrek uitschrijven bij de gemeente waar u op dat moment woont. U kunt dit persoonlijk of schriftelijk doen. Het is gebruikelijk dat als u zich uitschrijft, de gemeente op uw verzoek een bewijs van uitschrijving verstrekt. Dit bewijs kunt u gebruiken bij het opzeggen van abonnementen of voor uw inschrijving in het buitenland. Het bewijs van uitschrijving kunt u alleen ontvangen op het moment van uitschrijving. Het is dus belangrijk om dit te bewaren.

Woont u in het buitenland en heeft u geen bewijs van uitschrijving? Dan kunt u in plaats daarvan een internationaal uittreksel uit de BRP aanvragen. In dit uittreksel staat onder meer dat u niet-ingezetene bent en het moment van vertrek uit Nederland. U vraagt dit internationale uittreksel uit de BRP aan via 1 van de 18 RNI-loketgemeenten (Registratie Niet- Ingezetenen). Dit zijn Alkmaar, Almelo, Amsterdam, Breda, Den Haag, Doetinchem, Eindhoven, Groningen, Goes, Heerlen, Leeuwarden, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Terneuzen, Utrecht, Venlo en Zwolle. Het internationaal uittreksel is beschikbaar in het Nederlands, Spaans, Italiaans, Turks, Frans, Duits en Engels.

De gemeente stelt instanties die zijn aangesloten op de BRP, zoals de Belastingdienst of een pensioenfonds, op de hoogte van uw nieuwe adres in het buitenland. Als u daarna opnieuw verhuist, moet u zelf uw nieuwe adres doorgeven aan de instanties waar u contact mee heeft tijdens uw verblijf in het buitenland.

Verblijf instelling gezondheidszorg voor onbepaalde duur

Bij verblijf voor onbepaalde duur in een door de gemeente aangewezen instelling voor de gezondheidszorg bent u verplicht om bij de gemeente aangifte van verhuizing te doen. Uw woonadres wordt het adres van de instelling waar u verblijft. U kunt zich ook laten inschrijven op een briefadres bij een familie of vriend, in plaats van het woonadres van de instelling. Dit is handig wanneer u de afhandeling van uw zaken door een ander laat doen.

Tijdelijk verblijf instelling voor gezondheidszorg

Houdt u uw huidige adres aan bij een tijdelijk verblijf in een door de gemeente aangewezen instelling voor gezondheidszorg, dan wordt bekeken waar u naar redelijke verwachting voor een half jaar de meeste keren overnacht. Als u naar redelijke verwachting langer dan een half jaar in de aangewezen instelling verblijft, bent u verplicht om een adreswijziging door te geven bij de gemeente.


Informatie over dit hoofdstuk
Datum laatste aanpassing: 2015-07-22 13:26:29
Licentie: CC0 1.0 Universal
Taal: nl-NL

Meer over dit onderwerp
Waar vraag ik geheimhouding van mijn persoonsgegevens aan?
Wie heeft recht op inzage in mijn gegevens in de Basisregistratie personen (BRP)?
Wat is de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI)?
Hoe kom ik aan een burgerservicenummer (BSN)?
Kan iedereen ongevraagd mijn gegevens inzien via mijn burgerservicenummer (BSN)?
Waarvoor wordt mijn burgerservicenummer (BSN) gebruikt?
Wat is het burgerservicenummer (BSN)?
Welke organisaties mogen mijn burgerservicenummer (BSN) gebruiken?
Wat is de Basisregistratie personen (BRP)?
Hoe kan ik een afschrift of uittreksel van de Burgerlijke Stand aanvragen?
Mogen organisaties mijn persoonsgegevens aan anderen doorgeven?
Heb ik een burgerservicenummer (BSN) nodig om een bankrekening te openen?
Wat zijn persoonsgegevens?
Mogen organisaties volgens de Wet bescherming persoonsgegevens mijn gegevens verwerken?
Kan ik als slechtziende of gehandicapte een handtekeningstempel gebruiken?
Wat regelt de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp)?

Externe artikelen
Basisregistratie Personen

Download: HTML | CSV | Excel | JSON