Algemeen

Hoe bescherm ik mijn bedrijf tegen identiteitsfraude?

Identiteitsfraude voorkomen

Er zijn verschillende maatregelen die u kunt nemen om identiteitsfraude bij uw bedrijf tegen te gaan. De belangrijkste zijn:

  • regels opstellen voor het bewaren en weggooien van documenten;
  • gevoelige documenten goed opbergen;
  • alleen medewerkers die de documenten echt nodig hebben, toegang geven;
  • uw medewerkers informeren over de risico's van fraude.

Voor meer meer informatie hierover kunt u contact opnemen met uw Kamer van Koophandel.

Direct actie ondernemen bij identiteitsfraude

Worden er binnen uw bedrijf of instelling persoonsgegevens van iemand misbruikt? U kunt dan aangifte doen bij de politie. Ook kunt u de identiteitsfraude melden bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI). Dit kan helpen verdere fraude met die persoonsgegevens te stoppen of fouten te herstellen.

Naleving identificatieplicht

Als werkgever bent u verplicht om de identiteit vast te stellen van uw  medewerkers. Zowel van de binnenlandse als buitenlandse medewerkers. Dit is belangrijk om identiteitsfraude, premiefraude en belastingfraude tegen te gaan. Ook voorkomt u hiermee illegale tewerkstelling van vreemdelingen.

Het 5-stappen- plan op de website weethoehetzit.nl helpt u de identificatieplicht na te leven. Met het stappenplan kunt u vaststellen of een nieuwe medewerker voor u mag werken. En hoe u zijn identiteit vaststelt.


Informatie over dit hoofdstuk
Datum laatste aanpassing: 2015-07-22 13:26:29
Licentie: CC0 1.0 Universal
Taal: nl-NL

Meer over dit onderwerp
Hoe bescherm ik mezelf tegen identiteitsfraude?
Hoe voorkom ik dat criminelen mijn creditcard of bankpas skimmen?
Hoe herken ik identiteitsfraude
Hoe voorkom ik identiteitsfraude bij online winkelen?
Wat doe ik bij (mogelijke) identiteitsfraude?
Hoe voorkom ik fraude met een kopie van mijn identiteitsbewijs?
Wat kan ik doen als mijn ex-partner mijn identiteitsgegevens misbruikt?

Externe artikelen
Identiteitsfraude

Download: HTML | CSV | Excel | JSON