Algemeen

Hoe vraag ik DigiD aan?

Benodigde gegevens aanvraag DigiD

Bij de aanvraag van uw DigiD moet u de volgende gegevens invoeren:

  • uw burgerservicenummer (BSN);
  • uw geboortedatum;
  • uw postcode;
  • uw huisnummer.

Vervolgens kunt u uw persoonlijke gebruikersnaam en wachtwoord kiezen.

Activeren DigiD

U ontvangt binnen 5 dagen een activeringscode per post. Met uw gebruikersnaam, wachtwoord en de activeringscode kunt u uw DigiD activeren. Na het activeren kunt u inloggen bij overheidsinstellingen die gebruikmaken van DigiD. Activeer uw DigiD binnen 20 dagen, anders vervalt de aanvraag en moet u opnieuw uw DigiD aanvragen.

Nieuwe DigiD aanvragen

In de volgende situaties moet u opnieuw uw DigiD aanvragen:

  • U bent uw gebruikersnaam vergeten.
  • U bent uw wachtwoord vergeten. Heeft u eerder bij 'Mijn gegevens' gekozen voor 'wachtwoordherstel', dan hoeft u geen nieuwe DigiD aan te vragen. U kunt dan een nieuw wachtwoord aanmaken.
  • U heeft uw DigiD 3 jaar lang niet gebruikt. Als u bij de aanvraag van uw DigiD uw e-mailadres heeft opgegeven, dan ontvangt u 30 dertig dagen voordat uw DigiD verloopt een waarschuwing.
  • U heeft uw DigiD niet binnen 20 dagen geactiveerd.

DigiD Machtigen

Wilt u iemand anders uw zaken met de overheid op internet laten regelen? Of doet u dat voor een ander, op diens verzoek? Dat kan met DigiD Machtigen, een nieuwe dienst van DigiD. DigiD Machtigen wordt al gebruikt voor de aangifte Inkomstenbelasting.


Informatie over dit hoofdstuk
Datum laatste aanpassing: 2015-07-22 13:26:29
Licentie: CC0 1.0 Universal
Taal: nl-NL

Meer over dit onderwerp
Is het gebruik van MijnOverheid veilig?
Wat is DigiD?
Wat is MijnOverheid?
Kan ik een DigiD aanvragen als ik in het buitenland woon?
Kan de communicatie met de overheid straks alleen nog maar digitaal?
Waar kan ik hulp vinden om vaardiger te worden met de computer en internet?
Wat is een elektronische of digitale handtekening?
Waar kan ik een elektronische handtekening aanvragen?

Download: HTML | CSV | Excel | JSON