Algemeen

Wat is DigiD?

Organisaties aangesloten op DigiD

Veel overheidsorganisaties en organisaties die een overheidstaak uitvoeren bieden diensten aan met DigiD. Bijvoorbeeld:

  • nationale organisaties (zoals de Belastingdienst, het Donorregister, de SVB en het UWV);
  • gemeenten;
  • provincies;
  • waterschappen;
  • politie;
  • ziekenhuizen, huisartsen, apotheken;
  • zorgverzekeraars.

Op de website van DigiD staat een volledige lijst met alle organisaties die op dit moment aangesloten zijn op DigiD.

Zaken regelen met DigiD

Met uw persoonlijke DigiD kunt u onder andere de volgende zaken via internet regelen:

  • belastingaangifte doen;
  • kinderbijslag aanvragen;
  • registreren in het Donorregister;
  • diensten van uw gemeente aanvragen, zoals een uittreksel van de Basisregistratie personen (BRP);
  • zaken rondom uw zorgverzekering regelen.

DigiD niet verplicht

U bent niet wettelijk verplicht een DigiD aan te vragen. Steeds meer overheidsorganisaties gebruiken echter DigiD voor de toegang tot hun dienstverlening via internet. Zonder DigiD kunt u vaak niet van deze elektronische dienstverlening gebruikmaken. 


Informatie over dit hoofdstuk
Datum laatste aanpassing: 2015-07-22 13:26:29
Licentie: CC0 1.0 Universal
Taal: nl-NL

Meer over dit onderwerp
Is het gebruik van MijnOverheid veilig?
Hoe vraag ik DigiD aan?
Wat is MijnOverheid?
Kan ik een DigiD aanvragen als ik in het buitenland woon?
Kan de communicatie met de overheid straks alleen nog maar digitaal?
Waar kan ik hulp vinden om vaardiger te worden met de computer en internet?
Wat is een elektronische of digitale handtekening?
Waar kan ik een elektronische handtekening aanvragen?

Download: HTML | CSV | Excel | JSON